ПРАВИЛНИК О ЕВИДЕНТИРАЊУ И ПРАЋЕЊУ ДРУШТВЕНО-КОРИСНОГ, ОДНОСНО ХУМАНИТАРНОГ РАДА УЧЕНИКА И ИЗВЕШТАВАЊА О ЊЕГОВИМ ЕФЕКТИМА
ОСНОВНЕ ШКОЛЕ „БРАНКО ЋОПИЋ“
У МЛАДЕНОВУ
2022.
У складу са Ближим условима о начину, садржају, дужини, месту и времену обављања и другим питањима од значаја за обављање друштвено-корисног, односно хуманитарног рада, прописаним Правилником о обављању друштвено-корисног, односно хуманитарног рада ("Сл. гласник РС", бр.68/2018) Школски одбор „Бранко Ћопић“ Младеновоје на седници одржаној дана08.11.2022. године донео
ПРАВИЛНИК О ЕВИДЕНТИРАЊУ И ПРАЋЕЊУ ДРУШТВЕНО-КОРИСНОГ, ОДНОСНО ХУМАНИТАРНОГ РАДА УЧЕНИКА И ИЗВЕШТАВАЊА О ЊЕГОВИМ ЕФЕКТИМА
Уводне одредбе
Члан 1.
Овим правилником се утврђује начин евидентирања и праћења друштвено-корисног, односно хуманитарног рада и извештавања о његовим ефектима у ОШ „Бранко Ћопић“у Младенову(даље: Правилник).
Обавеза обављања друштвено-корисног, односно хуманитарног рада одређује се ученику упоредо са изрицањем васпитне, односно васпитно-дисциплинске мере, у складу са Правилником о васпитно-дисциплинској одговорности ученика.
Друштвено-користан и хуманитарни рад, у смислу овог правилника, обухвата активности чијим се остваривањем развија друштвено одговорно понашање ученика и представља облик ресторативне дисциплине (даље: активности).
Лице задужено за остваривање и праћење активности
Члан 2.
Активности одређене уз васпитне мере опомена и укор одељењског старешине, одређује и прати њихово остваривање одељењски старешина самостално, а ако је потребно - уз подршку члана одељењског већа или стручног сарадника.
Активности одређене уз васпитну меру укор одељењског већа одређује одељењско веће, а прати одељењски старешина у сарадњи са једним или више наставника, односно стручним сарадником, које одреди одељењско веће.
Активности одређене уз васпитно-дисциплинску меру укор директора изриче директор, а прати одељењски старешина у сарадњи са једним или више наставника, односно стручним сарадником, које одреди директор решењем.
Активности одређене уз васпитно-дисциплинску меру укор наставничког већа, изриче наставничко веће, а прати одељењски старешина у сарадњи са једним или више наставника, односно стручним сарадником, које одреди директор решењем.
Вођење евиденције
Члан 3.
Лице задужено за остваривање и праћење води евиденцију о току спровођења активности.
Евиденција о току спровођења активности обухвата податке о:
- повреди обавезе ученика или повреди забране за коју се ученику одређује друштвено-користан, односно хуманитарни рад;
- обављеним консултацијама са родитељем/има односно другим законским заступницима ученика и изабраној активности друштвено-корисног, односно хуманитарног рада од предвиђених активности за меру која се изриче;
- планирању појачаног васпитног рада и плану обављања друштвено-корисног, односно хуманитарног рада;
- временском периоду/динамици, начину остваривања друштвено-корисног, односно хуманитарног рада;
- учешћу родитеља односно другог законског заступника ученика у остваривању плана;
- напомена уколико је активност одређена ученику који се образује по индивидуалном образовном плану;
- податак о поднетом извештају надлежном органу.
Евиденција из става 2. овог члана води се у Табели - Евиденција о току спровођења активности друштвено-корисног и хуманитарног рада, која је дата у прилогу који је саставни део овог правилника.
Извештавање о ефектима друштвено-корисног, односно хуманитарног рада
Члан 4.
Лице које је задужено за праћење активности подноси извештај о ефектима друштвено-корисног, односно хуманитарног рада органима школе.
У зависности од тога која је васпитна или васпитно- дисциплинска мера изречена, задужено лице извештава одговарајући орган установе, и то:
- одељењско веће - за васпитне мере опомена, укор одељењског старешине и укор одељењског већа;
- директора школе - за васпитно-дисциплинску меру укор директора;
- наставничко веће - за васпитно-дисциплинску меру укор наставничког већа.
Завршна одредба
Члан 5.
Овај правилник ступа на снагу осмог дана од дана објављивања на огласној табли Школе.
Председник Школског одбора
__________________________
Снежана Бјелић
Правилник је заведен под деловодним бројем 407/2022од 2022. године, објављен на огласној табли Школе дана 9.11.2022.године, а ступио на снагу 16.11.2022.године
Секретар школе:
___________________
Зорана Ћурчић
ПРИЛОГ ПРАВИЛНИКУ
Друштвено-користан и хуманитарни рад обухвата активности чијим се остваривањем развија друштвено одговорно понашање ученика и представља облик ресторативне дисциплине.
Ресторативна дисциплина јесте приступ којим се омогућава умањивање или отклањање начињене штете, односно последица те штете, развија свест о одговорности и последицама сопственог и понашања других и поправљају односи укључених страна.
Циљ одређивања друштвено-корисног, односно хуманитарног рада у школама јесте превенција непожељног и друштвено неприхватљивог понашања ученика кроз развој пожељних и позитивних облика понашања.
Наставник, односно стручни сарадник у школи за развијање пожељних/позитивних облика понашања ученика и конструктивног решавање конфликата примењује саветодавни рад, технику дијалога, поступак школске медијације, укључује вршњачку медијацију и друго.
Друштвено-користан, односно хуманитарни рад школа одређује ученику у складу са тежином учињене лакше и теже повреде обавеза ученика или повреде забране утврђене законом којим се уређују основе система образовања и васпитања (у даљем тексту: Закон), водећи рачуна о психофизичкој и здравственој способности, узрасту и достојанству ученика.
У ситуацији када се мера изриче ученику који наставу похађа по индивидуалном образовном плану узима се у обзир и мишљење представника тима за инклузивно образовање.
Родитељ, односно други законски заступник је одговоран ако ученик одбије да остварује активности друштвено-корисног, односно хуманитарног рада.
Друштвено-користан, односно хуманитарни рад остварује се у просторијама или ван просторија школе под надзором наставника, односно стручног сарадника.
Ангажовање ученика у друштвено-корисном, односно хуманитарном раду узима се у обзир код утврђивања закључне оцене из владања на крају првог и другог полугодишта.
ТАБЕЛА - Евиденција о току спровођења активности друштвено-корисног и хуманитарног рада и извештавање о његовим ефектима
Ученик ( име и презиме, адреса и место становања, датум рођења) | ||||
Одељење/смер и одељенски старешина | ||||
Да ли се ученик образује по индивидуалном образовном плану | ||||
Изречена васпитна/васпитно-дисциплинска мера ( заокружити број испред изречене мере) |
МЕРА | Учесталост | Временски период | Препоручено трајање активности( од 15 до 45 минута) |
1. ОПОМЕНА | 2 пута недељно | 2 недеље | ||
2. УКОР ОДЕЉЕЊСКОГ СТАРЕШИНЕ | 2 пута недељно | 3 недеље | ||
3.УКОР ОДЕЉЕЊСКОГ ВЕЋА | 3 пута недељно | 3 недеље | ||
4.УКОР ДИРЕКТОРА | 3 пута недељно | 4 недеље | ||
5.УКОР НАСТАВНИЧКОГ ВЕЋА | 4 пута недељно | 4 недеље | ||
Разлог изрицања мере | ||||
Појачан васпитни рад и трајање | ||||
Консултација са родитељем/др.законским заступником и учеником ( име и презиме, адреса, датум време и изјава родитеља) |
||||
За учињену лакшу повреду обавезе ученика(опомена; укор одељенског старешине; укор одељенског већа) Избор једне или више активности (заокружити број испред спроведене активности) |
1)продужетак обавезе редара; 2)писање рада/састава и излагање у одељењу на тему у вези са повредом обавезе; 3)осмишљавање, израда и уређивање паноа на одређену тему; 4)брига о простору у коме ученици бораве( нпр.уређивање учионица, библиотеке…помоћ у размештању клупа, одржавању простора и др.) 5) помоћ наставнику(нпр. ученицима којима је потребна подршка и помоћ у учењу и др.); 6)помоћ дежурном наставнику за време одмора; 7)помоћ стручном сараднику(нпр. у припреми радионице, остваривању радионице, припреми предавања/материјала за остваривање предавања - нпр. дељење материјала, техничка подршка приликом презентације, предавања, радионице и др.); 8) помоћ у обављању административних послова (нпр. ковертирање, прекуцавање текстова и др.); 9) помоћ школским тимовима (нпр. брига о безбедности млађих ученика уз присуство наставника; припрема презентације, радионице, предавања и остваривање предавања/радионице у одељењу и др.); 10) организовање посебне хуманитарне акције; 11)помоћ домару и помоћно-техничком особљу око сређивања просторија у школи и упознавање са овим занимањима као и заштитом на раду за ова занимање (одлагање смећа, заштитна опрема, рециклажа и др.); 12) учествовање у организацији предавања које остварују спољни сарадници (МУП, Црвени крст, итд.); 13) припрема презентације, предавања, радионице за ученике школе и остваривање у одељењима; 14) помоћ наставницима у припреми материјала за организацију ваннаставних активности (секције и сл.); 15) уређење школског дворишта (нпр. чишћење снега, окопавање цвећа, фарбање ограда или клупа); 16) остваривање предавања за одељењску заједницу на тему безбедности, насиља или друге области у оквиру које је ученик прекршио правила, односно у вези са учињеном повредом обавезе; 17) учествовање у организовању/промоцији спортских, музичких, културних и других активности у школи у сарадњи са наставником; - припрема/организовање представе, презентација видео клипа, стрипа или филма на тему у вези са учињеном повредом обавезе; 18)израда флајера, стрипова, видео клипова и др. о небезбедном коришћењу средстава или небезбедном понашању и др. Наведене активности се могу комбиновати, а у складу са специфичностима школе се могу проширивати и другим активностима прописаним општим актом школе. |
|||
За учињену тежу повреду обавеза ученика( укор директора; укор Наставничког већа) Избор једне или више активности (заокружити број испред спроведене активности) |
1) укључивање у припрему материјала и израду часописа и сл.; 2) приказ о значају важности евиденције и јавних исправа у одељењима или на састанку ученичког парламента; 3) приказ историјских догађаја у којима је уништавана значајна документација; 4) израда презентације и приказ те презентације у одељењима на тему чувања имовине, како личне тако и школске, породичне и имовине других; 5)брига о простору у коме ученици бораве (нпр. уређивање учионице, библиотеке, свечане сале и сл; помоћ у размештању клупа; помоћ у одржавању простора и др.); 6) помоћ домару и помоћно-техничком особљу у техничком одржавању школе (чишћење снега, лишћа и др.); 7) помоћ у изради брошуре/флајера и дистрибуција по одељењима, разредима и др., интернет дистрибуција и др.); 8) припрема материјала за рад у вези са темом која је повезана са одређеним понашањем и системом вредности који желимо да ученик промени, односно усвоји; 9) учествовање у предавањима/трибинама које остварују стручњаци из одговарајућих области; 10) одлазак у ватрогасну бригаду/ватрогасни дом и информисање о превенцији кроз сарадњу са родитељима; 11) истраживање, помоћ одељенском старешини, односно наставнику у прикупљању материјала за остваривање предавања на одређену тему; 12) помоћ тиму за заштиту од насиља у организовању предавања на тему у вези са повредом; 13) израда презентације на тему која је у вези са повредом обавезе; 14) помоћ дежурном наставнику; 15) помоћ у дежурству у продуженом боравку; 16) помоћ домару у радионици (нпр. поправка) и упознавање са заштитом на раду у установи и друга помоћ домару (нпр. уређење парка и простора око школе - чишћење снега, лишћа, окопавање цвећа, фарбање ограда, клупа, одржавање спортских терена и др.); 17) помоћ запосленима ангажованим на одржавању хигијене око сређивања просторија у школи и упознавање са овим занимањем, као и заштитом на раду за послове које обављају (нпр. одлагање смећа, заштитна опрема, рециклажа и др.); 18) помоћ тиму за заштиту од насиља у припреми и остваривању активности у вези са безбедношћу, у складу са узрастом и статусом ученика (брига о безбедности млађих ученика уз присуство наставника, припрема презентација, радионица, предавања, реализација предавања/радионица у одељењу и др.); 18) израда презентације и држање предавања уз подршку наставника на тему Заштита личних података на интернету; 19) помоћ дежурном наставнику у остваривању дежурства. |
|||
За повреде забране(забрана дискриминације; забрана насиља, злостављања и занемаривања; забрана понашања које вређа углед част и достојанство) Укор директора; укор Наставничког већа Избор једне или више активности (заокружити број испред спроведене активности |
1) организовање предавања/презентације на тему људских права, као и права деце; 2) организовање предавања/презентације за ученике на неку од тема у вези са грађанским правима, обавезама и одговорностима; 3) организовање предавања/презентације за родитеље на неку од тема у вези са грађанским правима, обавезама и одговорностима у сарадњи са стручним сарадником и/или наставником; 3) учествовање у организацији хуманитарне акције за помоћ и подршку угроженима (Црвени крст, Свратиште, Установе заштите деце без родитељског старања и др.); 4) подршка педагошком асистенту или личном пратиоцу у пружању подршке ученицима. |
|||
Место остваривања активности |
_________________________________________________ (навести место остваривања активности) |
|||
Активности друштвено-корисног, односно хуманитарног рада остварени |
|
|||
Праћење активности одељенског старешине |
_________________________________________________ _________________________________________________ ( навести име и презиме наставника) |
|||
Сарадња родитеља, односно законског заступника |
___________________________________________________________ ___________________________________________________________ ( навести разлог)
__________________________________________________________ __________________________________________________________ __________________________________________________________ ( навести разлог) |
|||
Активност реализована |
________________________________________________ ________________________________________________ ( навести разлог) |
|||
Извештај поднет ( датум) |
__________________________________________________________
_________________________________________________ |